17.12.13

Peppernuts and Yggenykcakes.




Norske pebernødder – Ca. 150 stk.
Det skal du bruge:
250 g – Mel.
125 g – Sukker.
½ dl – Fløde.
125 g – Smør.
½ tsk – Sort peber.
½ tsk -  Stødt ingefær.
½ tsk – Stødt kanel.
½ tsk – Kardemomme.
½ tsk – Bagepulver.
½ tsk – Natron.
Sådan gør du:
Smør, sukker og fløde hældes i en skål og pisk det, til det er hvidt.
Resten af ingredienserne hældes i og røres.
Rul dejen sådan så den er fingertykkelse – Skær så hvor store pebernødder du vil have – Ca. 1cm, plus minus.
De skal bages i ca 5 min ved 200 grader.




Yggenykkager.
Det skal du bruge:
200 g – Smør.
100 g – Flormelis.
1 – Æggeblomme.
1 spsk – Vanilje sukker.
75 g – Grofthakket chokolade.
300 g – Mel.
Sådan gør du:
Smør og sukker piskes sammen.
Æggeblommen, vanilje sukkeret og chokoladen hældes bagefter i – Rør så godt rundt.
Til sidst hældes melet i dejen.
Form det til kugler, som du bagefter trykker flade med en gaffel (som vist på billedet over)
Bages ved 210 grader i ca 7 min.


Hej folkens!:-D
Så er jeg blevet færdig med mit projekt i skolen, har fremlagt og det hele – Så nu har jeg tid til at blogge lidt mere normalt igen.
Men ja her i sidste weekend bagte jeg nogle julesmåkager sammen med min mor.
Det var super hyggeligt, og jeg synes selv, at de blev ret gode.
Opskrifterne ser I over her – Faktisk er opskrifterne nogle fra min familie. Pebernødderne er nogle min bedstemor altid bagte, og yggenykkagerne er nogle fra min mosters barndom.
Så ja det er lidt ekstra sjovt og julehyggeligt, når man tænker på, at ens familie også har bagt det for nogle år tilbage, synes jeg ;-)
Når men har I så fået bagt nogle julesmåkager her i december måned? Husk hvis der er noget I er i tvivl om skriver I bare en kommentar.

2 kommentarer: